Menu

Google Ads


Adverteren in Google

Adverteren in Google

Wil je zichtbaar zijn in Google? Natuurlijk wil je dat, want je wilt klanten. Adverteren in Google is een goede manier om snel meer zichtbaar te zijn. In dit artikel lees je wat het is en hoe het werkt.

Wat is search engine advertising?

Search Engine Advertising (SEA) is adverteren in zoekmachines waarbij advertenties worden getoond in de resultatenpagina van een zoekmachine. Vaak is dit in Google, daar doe je dat met Google Ads. In de zoekmachine van Microsoft, Bing, heet het Microsoft Ads.

Google Ads Google

Ads is het advertentieprogramma van Google waar ze hun geld mee verdienen. Dat doen ze al sinds 2000. En aangezien z'n 90% van de mensen Google gebruiken als zoekmachine is het een goede tool voor iedereen die meer zichtbaarheid wil.

Dirk, wij willen adverteren in Google!

Waarom Google Ads?

Als je niet goed vindbaar bent met je website, dan is dit de manier om te zorgen voor vindbaarheid. Uit onderzoek is bekend dat de meeste mensen klikken op het bovenste resultaat, zie hieronder:

  • Positie 1: 30-33%
  • Positie 2: 15-18%
  • Positie 3: 10-12%
  • Positie 4: 7-8%
  • Positie 5: 5-6%
  • Positie 6: 4-5%
  • Positie 7: 3-4%
  • Positie 8: 2-3%
  • Positie 9: 2-3%
  • Positie 10:2 -3%

Het is dus belangrijk dat je een hoge positie hebt en dat kan met een Google advertentie. Meestal zet Google 4 advertenties bovenaan de pagina. Afhankelijk van je budget, biedstrategie en concurrentie sta je op een van deze posities met je advertentie.

Jouw data zijn goud waard

Waarom denk je dat je Google gratis kunt gebruiken? Jij bent het product. Alles wat jij doet op Google wordt omgezet in data. Deze data worden gebruikt in Google Ads om specifieke doelgroepen te targetten. Google deelt iedereen in digitale kaartenbakken met mensen met dezelfde kenmerken, interesses. Zo kan een gebruiker van Google Ads precies de juiste doelgroep bereiken.

Hoe werkt het?

Iemand zoekt iets in Google en typt in de zoekbalk “adverteren in Google”. Vervolgens zie je een paar advertenties van bedrijven die deze dienst aanbieden. Deze bedrijven hebben in hun campagne het zoekwoord “adverteren in google” opgenomen. Elke keer als iemand zoekt op dit zoekwoord is het mogelijk dat hun advertentie wordt getoond. Mogelijk, want er zijn meer bedrijven die op deze manier gevonden willen worden. Wie wordt getoond bepaald het veilingsysteem.

Veilingsysteem Google ads

Het Google Ads veiling systeem werkt door adverteerders te laten bieden op zoekwoorden waarbij de positie van een advertentie wordt bepaald door de Ad Rank. Advertenties met de hoogste Ad Rank worden bovenaan weergegeven. De Ad Rank wordt bepaald door de meerdere factoren:

  • Bod: het maximale bedrag dat een adverteerder bereid is te betalen per klik.
  • Kwaliteitsscore: een meting van de relevantie en kwaliteit van de advertentie en landingspagina, gebaseerd op de verwachte klikfrequentie (CTR), advertentierelevantie en gebruikerservaring op de landingspagina.
  • Advertentie-extensies en -formaten: de impact van extra informatie zoals sitelinks, bel-extensies en andere advertentieformaten.
  • Concurrentie: hoeveel concurrentie er is voor een bepaald zoekwoord op een bepaald moment.
  • Zoekcontext: de context van de zoekopdracht, zoals de locatie van de gebruiker, het tijdstip van de zoekopdracht, en het gebruikte apparaat.

Vereenvoudigd is het: Ad rank = kwaliteitsscore X bod.

Voorbeeld:
Bedrijf A en Bedrijf B concurreren om een advertentieplaatsing voor het zoekwoord "adverteren in Google".

Bedrijf A biedt €2 per klik en heeft een hoge kwaliteitsscore van 9. Bedrijf B biedt €3 per klik maar heeft een lagere kwaliteitsscore van 5.

Google berekent de Ad Rank door het bod te vermenigvuldigen met de kwaliteitsscore:
- Ad Rank Bedrijf A: €2 x 9 = 18
- Ad Rank Bedrijf B: €3 x 5 = 15

In dit voorbeeld zal de advertentie van bedrijf A boven bedrijf B worden getoond, ook al biedt bedrijf B meer voor een klik. Een hoge kwaliteitsscore is belangrijk en een goede manier om niet te veel te betalen voor een klik.

 

Vind de juiste zoekwoorden

Ze kwamen al te spraken, zoekwoorden gebruik je om je advertenties te tonen. Het begint met het vinden van de juiste zoekwoorden die voor jou interessant zijn. Om onszelf als voorbeeld te nemen, wij zijn een marketingbureau met verschillende diensten. Om zichtbaar te zijn voor bedrijven die interesse hebben in SEA diensten, zoeken we zoekwoorden die onze doelgroep gebruikt.

Er zijn verschillende manieren om zoekwoorden te vinden, zo heeft Google Ads zelf een tool, de zoekwoordplanner om te zoekwoorden te vinden. Je kunt een zoekwoord invoeren of een website en de tool geeft een lijst met mogelijke zoekwoorden. In deze lijst zie je ook hoe vaak op dit zoekwoord wordt gezocht, wat de concurrentie is en wat een klik op je advertentie ongeveer gaat kosten. Zoekwoorden waar veel op wordt gezocht met weinig concurrentie zijn de beste. In de praktijk hebben de beste zoekwoorden de meeste concurrentie.

Wij gebruiken voor onze Ads campagne het zoekwoord [sea zaltbommel], [sea diensten] en “adverteren in google”. Sommige klanten gebruiken niet de term SEA, maar iets in de trend van “adverteren in Google”.

Dirk, wij willen adverteren in Google!

Target mogelijkheden van de zoekwoorden

De oplettende lezer ziet dat er speciale karakters rond de zoekwoorden staan. Dat geeft aan op welke manier Google Ads de zoekwoorden moet gebruiken. Er zijn 3 mogelijkheden:

Breed
Een zoekwoord zonder speciale karakters is een breed zoekwoord. Je advertentie wordt dan getoond aan gebruikers die zoeken op dit zoekwoord en gerelateerde termen. Met deze instelling wordt je advertentie het meeste getoond, maar je hebt minder controle over de vertoningen.

Zinsdeel
Een zoekwoord dat je zet tussen aanhalingstekens (“) match als zinsdeel met het zoekwoord ertussen. Er kunnen woorden voor of achter het zinsdeel staan. Bij “adverteren in google” worden we ook getoond als gebruikers zoeken op “ik wil adverteren in google” of “adverteren in google zaltbommel”.

Exact
Een zoekwoord tussen blokhaken ([]) wordt gebruikt als exact match, de zoekopdracht moet dan sterk lijken op het zoekwoord tussen de blokhaken. Het zoekwoord [sea diensten] zal ook de advertentie triggeren als er wordt gezocht op [sea dienst]. Met deze instelling heb je de meeste controle over je campagne. In theorie kun je op deze manier met 1 belangrijk zoekwoord heel gericht een bepaalde doelgroep met een bepaalde intentie targetten.

Mogelijkheden verschillen per campagne type

Je kunt in Google Ads verschillende campagne types selecteren. De trend is dat Google Ads steeds meer gaat automatiseren om voor jou de beste resultaten te behalen. Dit kan inhouden dat Google zelf aan de slag gaat met het door jou ingestelde budget en ook zelf advertenties maakt. De volgende campagnetypes zijn er mogelijk:

1. Zoekcampagnes
Tekstadvertenties die verschijnen in Google zoekresultaten wanneer gebruikers zoeken naar specifieke zoekwoorden.

2. Displaycampagnes
Visuele advertenties (afbeeldingen, banners) die verschijnen op het Google Display Netwerk, dat bestaat uit miljoenen websites, apps en andere Google-platforms zoals YouTube.

3. Videocampagnes
Videoadvertenties die worden weergegeven op YouTube en andere websites binnen het Google Display Netwerk.

4. Shoppingcampagnes
Productadvertenties die worden weergegeven in Google Shopping, Google Zoeken en het Google Display Netwerk, ideaal voor e-commerce bedrijven.

5. App-campagnes
Advertenties die zijn ontworpen om app-downloads en -interacties te stimuleren, weergegeven op Google Zoeken, Google Play, YouTube en het Google Display Netwerk.

6. Smart-campagnes
Geautomatiseerde campagnes die Google Ads' machine learning gebruiken om advertenties te optimaliseren voor maximale prestaties met minimale handmatige inspanning.

7. Lokale campagnes
Advertenties die zijn ontworpen om winkelbezoeken en lokale acties te stimuleren, weergegeven op Google Zoeken, Google Maps, YouTube en het Google Display Netwerk.

8. Performance max-campagnes
Een campagnetype dat meerdere kanalen (Zoek, Display, YouTube, Gmail, Discovery) combineert om één geautomatiseerde campagne te maken die prestaties maximaliseert. Je ziet dat er heel veel mogelijk is waardoor het adverteren in Google en goede aanvulling is op SEO.

Biedstrategiën

Je hebt zoekwoorden, je hebt een campagne type gekozen en dan kun je een biedstrategie kiezen. Je biedstrategie wordt gebruikt door de veiling en deze werken automatisch, behalve één. Het is dus niet dat je €1,- biedt en dat is het dan. Hieronder in het kort de mogelijkheden en wat ze doen:

1. Handmatige CPC (Cost-Per-Click)
Je stelt zelf de maximale kosten per klik in voor een advertenties. Dit is de enige die je zelf helemaal kunt instellen.

2. Geautomatiseerde CPC
Google past automatisch de biedingen aan om meer klikken te genereren binnen het budget wat je hebt ingesteld. Je kunt eventueel wel een handmatig een maximum bod instellen.

3. Maximaliseren van klikken
Een geautomatiseerde biedstrategie die probeert zoveel mogelijk klikken te genereren binnen het opgegeven budget.

4. Doel-CPA (Cost-Per-Acquisition)
Biedingen worden automatisch aangepast om zoveel mogelijk conversies te genereren tegen of onder de opgegeven doel-CPA. Dit zijn de kosten die je over hebt voor een conversie, een lead.

5. Doel-ROAS (Return On Ad Spend)
Biedingen worden automatisch aangepast om zoveel mogelijk conversiewaarde te genereren op basis van de gewenste return on ad spend. Dus rendement op de kosten van je advertentie.

6. Maximaliseren van conversies
Een geautomatiseerde biedstrategie die probeert zoveel mogelijk conversies te genereren binnen het opgegeven budget.

7. Maximaliseren van conversiewaarde
Een geautomatiseerde biedstrategie die probeert zoveel mogelijk conversiewaarde te genereren binnen het opgegeven budget.

8. Verbeterde CPC (eCPC)
Google past handmatige biedingen automatisch aan om de kans op conversies te verhogen, terwijl de gemiddelde CPC onder controle wordt gehouden.

9. Doelimpressiepercentage
Biedingen worden automatisch aangepast om een bepaald percentage van de beschikbare vertoningen te behalen op specifieke locaties zoals de bovenkant van de zoekresultatenpagina of de absolute bovenkant van de pagina. Wil je vaker boven een concurrent staan? Dat kan met deze biedstrategie. Ook hier is weer veel mogelijk, waardoor je met de juiste instelling het maximale uit je budget kunt halen.

Overige instellingen Google Ads

Er is nog veel meer wat je kunt instellen in Google Ads om jouw doelgroep te bereiken. Zo kun je locaties aangeven waar je advertentie getoond moet worden. Je kunt de taal van je doelgroep selecteren en bepaalde eigenschappen en interesses. Wanneer moet je advertentie getoond worden en tussen welke tijden? En meer.

Dirk doet SEA

Dit alles maakt SEA een goede mogelijkheid om in te zetten naast de andere mogelijkheden om je klanten te bereiken. Wil je dit uitbesteden om het maximale uit je campagnes te halen? Dirk kan helpen. Neem contact op om de mogelijkheden te ontdekken.

Dirk, wij willen adverteren in Google!

Of ga zelf aan de slag met ons stappenplan voor Google Ads