window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date()); gtag('config', 'G-EX2R5S7SHV');
Menu

Tekenen

als Bob Ross

Wat leuk dat je meedoet! Pen en papier gepakt? Mooi! Snel aan de slag dan maar.

Met ons Dirk-model zijn we al een paar jaar actief. In gesprekken met klanten. In onze workshops. 

Altijd komt het wel ergens terug. En dat is niet voor niets. Want het geeft écht weer wat werkt in marketing én wat niet.

En al onze klanten, niemand uitgezonderd, worden er helemaal wild van als ze het eenmaal zien. Vanaf dat moment twijfelen ze nooit meer of ze iets moeten doen. Een simpele check in het Dirk-model is dan vaak genoeg. 

Teken-skills

Pen en papier geregeld? Oké, top. Geen zorgen, niemand wordt hier beoordeeld op z’n teken-skills. Door mij al zeker niet. Ik wil gewoon even iets heel belangrijks inzichtelijk maken en dat werkt toch vaak het beste met een plaatje.

Bob Ross

We starten in de linkerbovenhoek van je papier. Daar teken je een kleine cirkel. Dan, schuin eronder iets naar rechts, een iets grotere cirkel. Da’s cirkel 2.

Daar weer schuin onder, een iets grotere cirkel, nummertje 3.

Van daaruit gaan we schuin omhoog, rechts, en daar komt cirkel 4, weer een tikkie groter. En dan de laatste, cirkel 5, nóg een tikkie groter, dáár weer schuin boven.

Viel mee toch?

Trek nu tot slot een verticale lijn, dus van boven naar beneden, dwars door cirkel 3 heen. Dat is, dames en heren, de Cruciale Lijn. Echt, Bob Ross is er niets bij.

5 cirkels

Als het goed is staan er nu dus 5 cirkels, van klein naar groot. En wat die cirkels betekenen, waar ze voor staan, dat ga ik nu uitleggen. En als je denkt ‘huh?!’, geen zorgen, straks valt alles op z’n plek. Beloofd.

Komt ‘ie.

Cirkel 1: Wat Niet Zo Goed Werkt

  • Verkooppraatjes. Denk hierbij aan dingen als ‘wij zijn een marketingbureau en we zijn goed in marketing’. Zeg maar: ‘Wij van WC-eend’.
  • Accountmanagers (die dit soort dingen komen vertellen).
  • Visitekaartjes (maar ja, iedereen heeft ze).

Cirkel 2: Wat Ook Niet Zo Goed Werkt, Maar Wel Al Iets Beter

  • Brochures en advertenties (want daarin staat eigenlijk ‘dit zijn wij en daar zijn we goed in’, zie cirkel 1, maar dan in een brochure of een advertentie).
  • Mailings en nieuwsbrieven (maar ja, wel heel lekker als er weer eentje uitgaat, ja toch?).

Cirkel 3: Gaat Al Een Stuk Beter Werken

En hier vinden we dus ook de Cruciale Lijn!

  • Website en social media. Die zijn immers 24/7 open, daar kan iedereen altijd terecht en daar heb je ook genoeg ruimte en gelegenheid om niet alleen te vertellen wát je doet, maar ook hóe je dat doet. 
  • Nieuws. Nieuws werkt ook goed. En waarom? Omdat daarin ándere mensen vertellen hoe goed jij bent, in plaats van jijzelf. Of anderszins dingen waaruit blijkt dat je ergens goed in bent. 

Buitenkant. Ja, echt. Zolang ze je niet kennen, oordelen ze aan de buitenkant. Denk aan spullen, kleding, auto, pand. Klinkt dat oppervlakkig? Denk er dan aan dat dat nu eenmaal is wat we doen, als mens. (Be)oordelen op de buitenkant. Op het plaatje. Op de verschijning. En de rest volgt dan vanzelf.

Cirkel 4: Getting There!

We komen bij de plusjes:

  • Ambassadeurs! Ambassadeurs werken wel. Want, die geven…
  • … reviews. En dan hebben we het dus al over…
  • … tevreden klanten, want die geven hun positieve ervaringen door aan anderen.

Cirkel 5: Wat Dus Heel Goed Werkt

  • Zelf beleven.
  • Mensen die persoonlijk ervaren hoe goed je bent.

Chrono-niet-logische-volgorde

Wat de meeste ondernemers doen: denken dat er hier sprake is van een chronologische volgorde. Die starten bij cirkel 1. Die starten dus bij Wat Niet Zo Goed Werkt, en worstelen zo door naar cirkel 5, die vaak niet eens gehaald wordt.

Óf die wél gehaald wordt, maar lang niet zo krachtig.

Die gaan met een verkooppraatje en al hun visitekaartjes uitdelen, zetten ‘hoe goed ze zijn’ in een brochure en een mailing, zetten dat alles natuurlijk ook op hun website en harken uiteindelijk wellicht enkele ambassadeurs naar binnen (los van hun moeder en andere warme contacten).

Voorbeeld

Maar het gaat echt werken wanneer je andersom werkt. Daar zijn wij enorm fan van! Starten bij 5 en dan naar 1.

En ik leg dat graag uit hoor aan de hand van een voorbeeld wat toevallig afgelopen week actueel was hier op kantoor.

Cultuurfestival

Ik ben momenteel bezig met het organiseren van een zogenaamd cultuurfestival. Of nou ja: ik adviséér de organisatoren van dat festival in hun zoektocht naar sponsoren.

We gingen om tafel en ik begreep al snel: ook deze mensen gaan beginnen bij cirkel 1.

‘Je gaat dus eigenlijk bedelen om geld,’ stelde ik vast. 

En ja, dat klinkt cru, maar dat werkt dus niet.

Ten eerste is ‘Wil je ons festival sponsoren?’ een gesloten vraag, waarbij ‘nee’ een voor de hand liggend antwoord is.

‘Nee, ons budget is al op, helaas.’

Ten tweede heb je dan als vragende partij geen munitie meer. Want ja, je kan dat antwoord moeilijk in twijfel trekken.

Dus, beginnen bij het einde is hier het antwoord.

Fancy gouden ticket

Je gaat niet vragen om geld, je gaat potentiële sponsoren uitnodigen om erbij te zijn. Het mee te maken. Persoonlijk te ervaren. Geheel verzorgd, en bovendien: gratis.

Je drukt een fancy gouden ticket, je maakt het groot. Natuurlijk komen ze dan. Want: dat is aardig! Dat is tof! Een gave culturele belevenis (denk: muziek, denk: kunst) en een geheel verzorgde ervaring.

Wet van Wederkerigheid

En dan gaat de Wet van Wederkerigheid in werking.

Want die genodigde zit daar, geniet, en denkt: hoe kan ik iets terugdoen?! En BAM, voordat je het weet heb je een toezegging binnen. Voor nu, of voor de editie van volgend jaar, die er uiteraard gaat komen.

Van 5 naar 1

Inderdaad, oplettende lezer: cirkel 5. Beleving. Persoonlijke ervaring.

En dat leidt tot ambassadeurs en reviews, kortom: tevreden klanten, die dat weer doorgeven aan anderen (cirkel 4), wat jij leuk op je website en in je nieuwsberichten kan vertellen (cirkel 3), waardoor jouw brochure wordt gedownload en op je nieuwsbrief wordt geabonneerd (want mensen willen graag meer van jou weten, cirkel 2) en word je als accountmanager graag op de koffie uitgenodigd, waarna jij uiteraard je visitekaartje mag achterlaten (cirkel 1).

En zie: alles valt op z’n plek, zoals ik al beloofde ????

Ja, pak die alinea hierboven nog maar een keer erbij en laat het even op je inwerken. Je voelt hem hè?

Koffie

Nu ben ik dus wel benieuwd: werk jij in de chronologische, of in de chrono-níet-zo-logische volgorde? Maak jij gewoon een potje van je cirkels, of, sterker nog, werk jij je alleen een slag in de rondte?

Laat mij je helpen. Want als er iets is dat ik goed kan, dan is het  wel werken in het chrono-niet-zo-logisch.

 

Klik hier om er werk van te maken

Ik doe nog liever ff niks