Beter vindbaar worden in Google
Beter vindbaar worden is helaas geen trucje. Het is hard werken aan goede en relevante content voor jouw doelgroep. En niet alleen op je website, maar ook wat je buiten je website doet is belangrijk voor je vindbaarheid: off-page SEO.
Off page SEO is alles wat je doet om de vindbaarheid van je website te verbeteren, buiten je website om. Dat kan bijvoorbeeld door:
Off-page zoekmachine optimalisatie helpt bij het opbouwen van de reputatie van je website. Linkjes naar jouw website, positieve reviews en online vermeldingen zorgen ervoor dat zoekmachines je website gaan vertrouwen en dit is een belangrijk onderdeel van Googles E-E-A-T richtlijn voor goede content. Doe je dat goed, dan word je meer zichtbaar. Off-page SEO richt zich op Authoritativeness en Trustworthiness. Laten we de belangrijkste onderdelen doorlopen zoals hierboven genoemd.
SEO is altijd in beweging, niks doen is een garantie voor het verliezen van je online zichtbaarheid. Ga goed voorbereid aan de slag met SEO in 2025 en download onze tips.
Linkbuilding is het proces waarbij je andere websites zover krijgt dat ze naar jouw website linken. Deze linkjes, ook wel backlinks genoemd, zijn een belangrijke ranking factor voor Google. Hoe meer kwalitatieve backlinks een pagina of domein heeft, hoe gezaghebbender deze voor Google is. Een link van de website van de bevriende bakker naar jouw marketingbedrijf voegt weinig toe. Maar als het marketingblog Frankwatching naar jouw marketingwebsite linkt, dan heb je een kwalitatieve backlink. Hoe meer autoriteit en relevantie de andere website heeft, hoe beter de link. Linkbuilding richt zich op externe links en technische SEO richt zich op interne linkjes.
Je kunt natuurlijk gewoon om een backlink vragen van een andere website, maar meestal zal iemand dat niet zomaar doen. Al wordt er soms ook wel backlinks geruild. In de meeste gevallen moet je wat te bieden hebben.
Broken links
Je kunt bijvoorbeeld op zoek gaan naar linkjes van concurrenten die niet werken. Je hebt hier wel een marketing tool voor nodig om een website te scannen. Zoek naar websites die relevant zijn voor je branche en check daar of de linkjes werken. Zo niet, dan kun jij jouw pagina voorstellen als alternatief.
Unlinked brand mentions
Wat ook nog weleens gebeurd is dat je bedrijf wel wordt genoemd op een website, maar dat er niet wordt gelinkt naar jouw website. Dat zijn ‘unlinked brand mentions’. Om deze te vinden kun je Googlen op je eigen bedrijfsnaam en kijken of er vermeldingen zijn waar niet naar jouw website wordt gelinkt. Als je deze vindt, kun je vragen of ze je link erbij willen zetten.
Goede content kan zorgen voor meer linkjes naar jouw website. Goede content voldoet aan de E-E-A-T van Google en laat zien dat je weet waar je het over hebt. Deze content ga je delen, zodat het door andere wordt opgepakt en zo ontstaan er backlinks naar jouw website. Dit kun je op verschillende manieren doen:
Gastblog
Er zijn websites waar je een gastblog kunt schrijven. Een website die jouw blog plaatst zal ook linken naar de auteur. Voor een marketingbedrijf is een website als Frankwatching een goede mogelijkheid. Zij plaatsen veel content van marketeers met specifieke kennis.
PR-bericht versturen
Als je content nieuwswaardig is kun je het met PR-bericht publiceren. Misschien heb je interessante bevindingen uit je eigen data gehaald. Maak hiervan een artikel en verstuur een PR-bericht. Dit kan bijvoorbeeld via de website van het ANP. Als het bericht wordt opgepakt door een journalist dan linken ze naar de bron van het artikel.
Social media en forums
Je kunt content actief delen op social media en forums. Meer mensen zien dan jouw content. De kans wordt dan groter dat andere jouw content gaan gebruiken. Reageren op bepaalde topics op een forum is ook een goede manier om je online autoriteit te vergroten.
Op het gebied van off-page SEO zijn er twee dingen die belangrijk zijn: je Google my business profiel en de online vermeldingen van je NAW-gegevens.
Google my business
Je hebt het waarschijnlijk al weleens gedaan, een locatie gezocht via Google maps en vervolgens de route gevolgd er naartoe. Google weet dat een bedrijf daar zit door het GMB-profiel dat iemand heeft aangemaakt. Het is een gratis profiel en je kunt er informatie kwijt over je bedrijf. Denk aan locatie, je diensten, contactgegevens én het profiel houdt reviews bij. Het optimaliseren en bijhouden van je profiel draagt bij aan een betere vindbaarheid.
NAW-gegevens
Je hebt waarschijnlijk verschillende online vermeldingen. Er zijn websites die data verzamelen van het internet en dat op hun website zetten. Vaak zijn dit bedrijfsgegevens websites. Google kijkt naar jouw NAW-gegevens en als die niet consistent zijn, dan is dat verwarrend. Check jouw online vermeldingen en neem contact op met de website als de gegevens niet goed zijn. Misschien kunnen ze ook een link plaatsen naar je website.
Reviews zijn een belangrijke factor voor Google om je betrouwbaarheid te beoordelen. Belangrijk om reviews een plek te geven in je bedrijfsproces om ze te verzamelen. Nog niet heel lang geleden kwam je weg met reviews die je zelf verzamelde van je klanten. Dat waren natuurlijk goede reviews en die plaatste je dan op je website. Dat mag nog steeds, maar Google hecht vooral waarde aan reviews met een duidelijke bron, zoals een review website of de reviews van je GMB-profiel. Belangrijk is om op elke review te reageren, ook al zijn sommige niet leuk of zelf onterecht.
Dit is misschien niet helemaal jouw ding, Dirk wil je graag helpen, maar een evenement organiseren is wel een goede mogelijkheid om meer vermeldingen te krijgen. Er kan een buzz ontstaan rondom het evenement en jouw bedrijf, zeker lokaal. Dit zorgt voor meer vermeldingen op sociale media en andere websites met mogelijk meer linkjes.
Off-page SEO kan zeker bijdragen aan jouw vindbaarheid. Dit gaat hand in hand met alle onderdelen zoekmachine optimalisatie. Dirk kan je hier goed bij helpen. Kom eens een bakkie doen en laten we samen kijken naar de mogelijkheden.