Beter vindbaar worden in Google
Bij Dirk laten we websites schitteren in de zoekresultaten. In dit artikel zoomen we in op on-page SEO. Waarom? Omdat on-page SEO de ruggengraat is van je zoekmachine optimalisatie.
On-page SEO gaat over alles wat je op je eigen website kunt doen voor een hogere ranking in zoekmachines. Optimaliseren gaat over de tekst, HTML-tags, afbeeldingen, linkjes en meer. Het doel? Zorgen dat zoekmachines begrijpen waar de pagina over gaat en deze waarderen als relevant en waardevol voor bezoekers. Laten we verder gaan met belangrijke elementen van on-page SEO.
Zoekwoorden zijn de woorden of zinnen die gebruikers invoeren in een zoekmachine om jouw producten of diensten te vinden. Optimaliseer elke pagina voor één hoofdzoekwoord, in ons geval is dat voor deze pagina “on-page SEO”. Verder verwerk je op de pagina varianten van het hoofdzoekwoord en enkele relevante secundaire zoekwoorden. Voor deze pagina zijn dat zoekwoorden die te maken hebben met onderdelen van on-page SEO, zoals je die leest in dit artikel.
SEO is altijd in beweging, niks doen is een garantie voor het verliezen van je online zichtbaarheid. Ga goed voorbereid aan de slag met SEO in 2025 en download onze tips.
Je hebt de juiste zoekwoorden gevonden. Nu ga je goede content schrijven en dat is nog best lastig. Misschien denk je dat ga ik ChatGPT laten doen! Niet doen, dat is veel van hetzelfde, maar als inspiratie kan het helpen.
Volgens Google voldoet goede content aan de volgende punten:
Je content moet laten zien dat je weet waar je het over hebt, dat je ervaring hebt, dat je een autoriteit bent en betrouwbaar bent. Laat dus zien dat jij een expert bent door inhoudelijke content te maken die jouw doelgroep helpt.
Dit is extra belangrijk voor contentonderwerpen die vallen onder de categorie “Your money or your life”. Dit zijn pagina’s waarbij content een negatieve invloed kan hebben op de gezondheid, financiële stabiliteit of veiligheid van mensen.
Een titel boven een alinea zorgt niet alleen voor een betere leesbaarheid van een tekst, ze helpen ook Google te begrijpen waar een tekst over gaat. Een titel op een website is een heading en wordt aangeduid met een HTML-tag. De belangrijkste en de eerste staat boven aan en dat is de H1-heading. De volgende en iets minder belangrijke is de H2-heading en zo gaat het verder tot maximaal H6. Behalve de H1 mag je de andere meerdere keren gebruiken, waardoor je in de praktijk meestal niet verder gaat dan H4. Dat is dan boven de laatste alinea.
Verwerk de belangrijkste zoekwoorden voor de pagina in de headings. Doe dat op een natuurlijk manier en als het kan vooraan in de titel. Zelfs de opmaak van de headings is van invloed op het ranking signaal. Hoe groter het font, hoe belangrijker. Je H1 is dus het grootst en je H6 het kleinst.
Een goede pagina heeft ook afbeeldingen en eventueel een video. De laadsnelheid van de pagina op een mobiel is een ranking factor. Daarom moet je afbeeldingen op je pagina optimaliseren, zodat ze snel inladen. Stel je heb een mooie header afbeelding en het kost een paar seconden om deze in te laden, dan is dat niet goed.
Zorg ervoor dat afbeeldingen op de website niet groter zijn ongeveer 100kb. Als jouw website afbeeldingen niet zelf verkleind (comprimeert), dan moet je het zelf doen. Gebruik hiervoor een gratis online tool zoals TinyPNG en upload de verkleinde afbeelding naar je website. Als jouw CMS het ondersteund gebruik dan ook het moderne WebP formaat, in plaats van JPEG of PNG.
Geef je afbeeldingen een naam met een relevant zoekwoord en geef elke afbeelding een alt-tekst, hierdoor begrijpt google beter wat er op de afbeelding staat. Google kan dan deze informatie gebruiken om de ranking te bepalen.
Pagina’s over hetzelfde onderwerp, die bij elkaar horen of die logisch zijn om naar te verwijzen, verbind je door het gebruik van interne linkjes. Een interne link is een link tussen pagina's van jouw website. Deze pagina gaat over on-page SEO en linkt intern door naar de hoofdpagina SEO en andere onderdelen daarvan zoals de verdieping over zoekmachine optimalisatie en technische SEO voor extra informatie. Zo help je bezoekers om de juiste content te vinden en Google begrijp beter wat er op je website te vinden is en dit versterkt de ranking in de hele breedte. Gebruik zoveel interne linkjes als nodig voor een goede navigatie.
Een externe link is een link van jouw website naar een andere website. Hierboven heb je kunnen lezen over E-E-A-T van Google. Door te linken naar de bron van deze informatie op de website van Google, onderbouw je de betrouwbaarheid van de content. Link vooral naar autoriteiten over het onderwerp waarover je content hebt gemaakt. Als andere website naar jouw linken voor hun content, dan vergroten ze daarmee jouw autoriteit. Dat is goed voor jouw ranking. Gebruik in ieder geval één externe link als dat iets toevoegt aan de content.
Als je een nieuwe pagina aanmaak in je CMS, dan wordt er ook een URL gemaakt. Soms is dat iets in de trend van www.jouwsite.nl/p1234. Zorg ervoor dat het belangrijkse zoekwoord in de url is verwerkt, zoals bij deze pagina: dirkdoet.nl/diensten/seo. Het kan zijn dat het CMS de titel gebruikt om de URL te maken, dan zit je vaak al in de goede richting. Je kunt zelf de URL aanpassen door te klikken op het URL-veld en dit aan te passen. Doe dit gelijk als je een pagina maakt. Doe je dit bij een pagina die al langer bestaat, dan heb je kans op fouten en juist verlies van ranking.
Hoewel dit geen directe ranking factor is kunnen ze wél zorgen voor meer bezoekers en dat is indirect wel een ranking factor. Titel tags zijn de blauwe titels in de zoekresultaten, daaronder staat de Meta beschrijving. Zorg ervoor dat het geheel uitnodigend is om op te klikken en dat het klop met de content van de pagina. Als iemand klikt op het zoekresultaat en de pagina erachter voldoet niet aan de verwachting is dat juist een negatief ranking signaal.
Gebruikt het zoekwoord op een natuurlijke manier in de titel en in de omschrijving. Hou daarbij rekening met de lengte. Voor mobiel is de maximale lengte voor een titel 50-60 tekens en voor de beschrijving 120-130 tekens. Overigens past Google vaak zelf de titel en omschrijving aan, ongeacht wat je zelf hebt ingevuld.
Er zijn veel dingen die je kunt doen om een pagina te optimaliseren. Het loont om hier de tijd voor te nemen. Dat betaald zich terug in een betere ranking en meer bezoekers. Vergeet ook niet om oude content weer eens langs te lopen en up-te-daten, dat is nog een optimalisatie die je kunt doen. Wil je hulp of dit laten uitbesteden? Wij kunnen je hiermee helpen. Wij doen een SEO-scan en laten je zien wat je groeikansen zijn.