Beter vindbaar worden in Google
Wil je hoger in Google komen? Natuurlijk wil je dat! Je website optimaliseren voor zoekmachines (SEO) is een van de dingen die je dan kunt doen. In dit artikel gaan we in op:
Search Engine Optimalisation (SEO) is het optimaliseren van de website om beter vindbaar te worden voor je doelgroep. Door het optimaliseren stijgen posities van jouw zoekwoorden, waardoor potentiële klanten je makkelijker kunnen vinden in een zoekmachine. De bekendste zoekmachine is Google met een marktaandeel van ongeveer 90%. Andere zoekmachines zijn Bing, Yahoo, DuckDuckGo en meer.
Niet over optimaliseren!
Wij begrijpen dat je beter vindbaar wilt worden in Google, omdat je meer bezoekers, meer klanten wilt. Maar belangrijker dan zoekmachine optimalisatie is dat je de website optimaliseert voor jouw doelgroep, voor jouw websitebezoekers. Schrijf je teksten voor je klanten en niet voor Google. Dat is iets waar wij altijd rekening mee houden.
Je hebt vast wel eens tekst gelezen van in de trend van:
Loodgieter Zaltbommel
Ben je opzoek naar een loodgieter in Zaltbommel? Dan ben je bij Loodgieter Zaltbommel op het juiste adres. Wij hebben voor elk probleem een loodgieter in Zaltbommel.
Dit leest natuurlijk voor geen meter en het zegt helemaal niks. Klanten haken erop af. Sterker nog: Google haakt er ook op af. Dit soort oude SEO-praktijken werken niet meer.
Zoekmachines zijn de bibliothecarissen van het internet. Ze gebruiken complexe algoritmen en enorme databases om de juiste informatie te vinden en te tonen. Dat gaat op de volgende manier:
Crawlen
Zoekmachines sturen 'crawlers' of 'spiders' het web op om nieuwe en bijgewerkte inhoud te ontdekken. Deze programma's volgen links van pagina naar pagina, net als een gebruiker die door het internet surft.
Renderen
Nadat een crawler een pagina heeft gevonden, wordt deze 'gerenderd'. Dit betekent dat de zoekmachine de pagina bekijkt zoals een gebruiker dat zou doen, waardoor ze begrijpen hoe de pagina eruitziet en functioneert.
Indexeren
De inhoud van de pagina wordt vervolgens opgeslagen in de index van de zoekmachine, een gigantische database van alle gevonden en gerenderde webpagina's. Hierbij worden belangrijke signalen zoals trefwoorden, meta-tags en links opgeslagen.
Ranken
Wanneer je een zoekopdracht invoert, doorzoekt de zoekmachine zijn index om de meest relevante resultaten te vinden. Hierbij worden honderden factoren overwogen, zoals trefwoorden, inhoudskwaliteit, paginasnelheid en de hoeveelheid links naar de pagina. Deze factoren bepalen de rangschikking van de zoekresultaten. Uiteindelijk heeft Google maar een doel: zorgen dat jij als bezoeker van de zoekmachine de relevante website te zien krijgt waar je daadwerkelijk geholpen wordt.
Meer bezoekers
Als je een hogere positie krijgt in Google is de kans groter dat er iemand klikt op jouw vermelding. De top-3 krijgt het grootste deel van de klikken, dus als je daartussen staat dan doe je het goed.
Lange termijn resulten
Hoe hoog je staat met een zoekwoord wisselt weleens. Er zijn regelmatig updates van het algoritme wat de ranking opnieuw bepaald. Hierdoor kun je (iets) stijgen of zakken. Over het algemeen kun je een positie lang behouden, waardoor het optimaliseren van je website goed is voor je lange termijn vindbaarheid.
Specifieke bezoekers aantrekken
Door te optimaliseren op bepaalde zoekwoorden kun je je richten op bepaalde bezoekers. Stel dat je een marketingbureau bent in Zaltbommel en je doet alleen aan online marketing, dan ga je optimaliseren voor het zoekwoord “online marketing Zaltbommel”. Hierdoor zal Google begrijpen dat je deze dienst aanbiedt en meenemen in de ranking. Welke positie je uiteindelijk krijgt is afhankelijk van veel factoren.
Gratis verkeer
Je kunt door te adverteren in Google ook bovenaan staan in de zoekresultaten. Daar moet je voor betalen. Het optimaliseren van je website kost niets als je het zelf kunt. Je breng in kaart wat jouw belangrijkste zoekwoorden zijn en je gaat daar content voor maken. Dit is een belangrijk onderdeel van SEO.
Bij on-page SEO gaat het over het optimaliseren en het maken content voor de website, zoals een pagina of een blog. Je kunt je content optimaliseren door kwalitatief goede content te schrijven waarin je op een natuurlijke manier zoekwoorden verwerkt. Gebruik titels (headings) in de juiste volgorde, inclusief zoekwoorden voor de leesbaarheid. Geef afbeeldingen een relevante naam en een alt-tekst. Link intern en extern naar relevante informatie. Probeer je te verplaatsen in de lezer en maak content die de bezoeker verder helpt.
Off-page optimaliseren gaat verder dan de pagina. Het doel is om de autoriteit en relevantie van je website te vergroten in de ogen van zoekmachines. Linkbuilding is hierin belangrijk, dat is ervoor zorgen dat andere relevante website een link op hun website plaatsen naar jouw website. Je content actief delen op sociale media vergroot het bereik van je content kan helpen met het verkrijgen van backlinks. Net als het actief deelnemen aan discussies op het internet. Dit draagt bij aan je autoriteit en dat is een belangrijk SEO-signaal voor Google.
Je hebt de website aan de voorkant wat je ziet als bezoeker en je hebt het systeem (CMS) erachter, de techniek. De techniek optimaliseren heeft een positief effect op de ranking. Google kijkt naar verschillende elementen die iets zeggen over de gebruikerservaring. Dit zijn de Google Core Web Vitals. Hoe beter je website hierop scoret, hoe beter. De snelheid van je website is een van de dingen die hierbij gemeten wordt. Een langzame website zorgt voor een mindere gebruikerservaring en dat neemt Google mee als ranking factor. Daarnaast kijkt Google ook naar de URL-structuur, sitemap, caching en of je website goed werkt op mobiel.
Als je tot hier hebt gelezen, dan heb je nu door dat SEO een hele klus is en dan hebben we nu nog niets eens alle onderdelen benoemd. SEO is helaas ook geen eenmalige klus. Het is een beetje als een lek luchtbed: je moet er lucht in blijven pompen om niet weg te zakken.
Als de moed je nu een beetje in de schoenen is gezakt, geen nood, Dirk kan helpen. Kom even een bakkie doen, dan kijken we naar jouw website en vertellen wij jou wat de mogelijkheden zijn.