Zo doe je dat
Inhoudsopgave
Als bedrijf wil je klanten aantrekken en tegenwoordig begint dat vaak met vindbaar zijn op Google. Wanneer mensen naar jouw bedrijf, product of dienst zoeken op Google, ben je dan vindbaar? En zo ja, sta jij bovenaan de zoekresultaten, of ergens op pagina 2, of 3 waar niemand kijkt. In dit blog laten we zien wat jij kunt doen om vindbaar te zijn in Google.
Twee dingen zijn erg belangrijk om vindbaar te zijn op Google:
SEO
Ervanuit gaan dat je een website hebt, dan is de volgende stap deze te optimaliseren voor Google. Dit noemen we Search Engine Optimalization (SEO). Hierdoor wordt jouw website beter vindbaar op Google. Dit is een langetermijnstrategie.
SEA
De andere mogelijkheid is adverteren in Google, dat noemen we Search Engine Advertising (SEA). Hierdoor worden jouw advertenties bovenaan getoond in Google, waardoor je goed zichtbaar bent voor potentiële klanten. Dit heeft direct effect op je vindbaarheid.
Laten we eens kijken naar SEO en SEA zodat je zelf aan de slag kunt gaan om beter vindbaar te worden.
SEO is een langetermijnstrategie. Het kost tijd, maar als je het goed doet heeft het lang effect. Als je op deze manier goed vindbaar wordt dan kost het je in principe niets. Heb je eenmaal een goed vindbare website of goed vindbare pagina's? Onderhoud ze dan door ze een paar keer per jaar even langs te lopen. Is de informatie nog up-to-date, werken alle linkjes nog? Google waardeert dit en dat is goed voor een blijvend resultaat.
Het optimaliseren van je website voor SEO zorgt ervoor dat Google beter begrijpt waar je website over gaat. Welke diensten biedt je aan, welke producten je verkoopt, etc. Vergeet niet dat ook - en misschien wel vooral - de bezoekers van je website moeten begrijpen waar de website over gaat en dat ze makkelijk kunnen vinden wat ze zoeken. Dit gaat vooral over de teksten (content) die je op de website zet. Google geeft hier richtlijnen voor en als je die volgt, heeft dat een positieve bijdrage aan je vindbaarheid.
Hier lees je concreet wat je kunt doen om je SEO-basis te verbeteren.
SEO is meer dan teksten op je website, de techniek van je website is ook belangrijk. Stel dat een bezoeker op je website komt, maar het laden van de pagina duurt te lang. Grote kans dat de bezoeker weggaat. Google ziet dit en neemt dit mee in de ranking en dat is niet positief. Mobiel internet is de standaard geworden. Als je website niet goed werkt op mobiel, dan helpt dat niet mee voor je vindbaarheid. Deze en andere dingen kun je verbeteren wat je vindbaarheid ten goede komt. Google heeft ook hier richtlijnen voor.
Hier lees je concreet wat je kunt doen om je de techniek te verbeteren.
Een andere mogelijkheid om vindbaar te zijn op Google is adverteren in Google. Als je zoekt in Google krijg je bovenaan eerst 4 advertenties te zien voordat je de websites ziet die gewoon (organisch) vindbaar zijn. Deze advertenties zijn de snelste manier om vindbaar te zijn op Google. Zodra je een campagne hebt gemaakt ben je direct zichtbaar voor potentiële klanten. Dat is een groot voordeel van SEA.
Je hebt hiervoor een Google Ads account nodig. Hier geef je aan welke zoekwoorden jouw advertentie laat zien. Elke keer als iemand klikt op jouw advertentie betaal je hiervoor. Hoeveel dit is per klik is afhankelijk van de concurrentie en hoe commercieel het zoekwoord is, maar meestal tussen de €0,50 en een paar euro. Dit werk met een veilingsysteem dat ook bepaalt op welke van de 4 posities je advertentie wordt getoond. Meer informatie over Google Ads vind je hier, of bekijk onze handleiding om zelf aan de slag te gaan.
SEO en SEA zijn de belangrijkste manieren om vindbaar te zijn in Google. Twee andere mogelijkheden willen we nog even uitlichten.
Google Mijn Bedrijf voor lokale vindbaarheid
Een van de eenvoudigste en meest effectieve manieren om lokaal beter vindbaar te zijn, is via Google Mijn Bedrijf (GMB). Dit is een gratis tool van Google waarmee je je bedrijfsinformatie kunt beheren. Hiermee kun je je bedrijf tonen op Google Maps. Deze vermeldingen staan vaak bovenaan in Google. Heb je nog geen GMB-profiel, maak die hier dan meteen aan.
Video-content voor meer zichtbaarheid
Google toont vaak video’s van Youtube in de zoekresultaten. Dit is een goede mogelijkheid om extra vindbaar te zijn. Video’s, zoals uitleg over je producten, klantverhalen of handige tips kunnen zowel je zichtbaarheid als betrokkenheid vergroten. De video's worden getoond naast de andere zoekresultaten waar je mogelijk ook tussenstaat. Hierdoor heb je meer kans op een klik van een bezoeker. Overweeg dit zeker als je hiervoor de mogelijkheid hebt. En anders helpen wij je natuurlijk graag met het maken van video's.
Het één sluit het ander niet uit, dus je kunt beiden doen. Het is vaak ook een keuze voor tijd, energie en geld. Als het kan, doe het allebei, dat versterkt elkaar. Ook kun je met SEA bezoekers naar je website krijgen die je pas later krijgt door je vindbaarheid door je SEO-inspanningen. Om je vindbaarheid op Google te verbeteren moet je ervoor zorgen dat je met regelmaat hier werk van maakt. Ben je eenmaal vindbaar op bepaalde zoekwoorden dan is het niet zo dat je achterover kunt gaan zitten. Zoals gezegd kunnen Google-updates de boel flink opschudden. Blijf ook optimaliseren als je goed vindbaar bent om je vindbaarheid te onderhouden.
Goed vindbaar zijn in Google is een hele klus. Heb je daar de tijd niet voor of wil je graag hulp? We helpen je graag. Kom langs voor een kop koffie en dan kijken we samen naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf.